Πόσο μπορεί να βοηθήσει την καθημερινότητά μας η άσκηση;

Για να διατηρήσουμε το πνεύμα υγιές, θα πρέπει να φροντίσουμε σωστά και το σώμα… «Νους υγιής εν σώματι υγιή», κατά τους προγόνους μας.

Γεγονός ιδιαίτερα επίκαιρο στις μέρες μας, οπού η ψυχολογική πίεση πραγματικά περισσεύει και έλλειψη δραστηριότητας συνιστά (απαράβατο) κανόνα.

Ως συνέπεια, μεγαλώνουν η… κοιλιά και οι γοφοί, προκύπτουν ορμονικά προβλήματα, δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε και να ξυπνήσουμε, να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας ή ακόμα και να χαμογελάσουμε αυθόρμητα.

Δεν είναι προφανές λοιπόν ότι χρειαζόμαστε εκτόνωση; Και τι μπορεί να είναι καλύτερο από την άσκηση, που αποδεδειγμένα βελτιώνει σώμα και πνεύμα;

ex_class_900i

Βοηθά η άσκηση στα αποθέματα λίπους;

Η φυσική δραστηριότητα αποδεικνύεται ότι βοηθά να εξισορροπηθούν τα επίπεδα ορμονών. Οι ορμόνες που παράγονται από τις ωοθήκες (σ.σ. οιστρογόνα και προγεστερόνη), αλλά και η τεστοστερόνη στους άνδρες, μπορούν να ρυθμίσουν την εναπόθεση λίπους στο σώμα.

Γι’ αυτό σε συνθήκες ορμονικής ανισορροπίας (π.χ. δυσμηνόρροια, ινσουλινοαντίσταση, πολυκυστικές ωοθήκες κ.α.) αυξάνεται η τοποθέτηση λίπους στον κορμό, αυξάνοντας έτσι τον καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Αν και η τακτική άσκηση δεν μπορεί να αλλάξει τον προσανατολισμό της εναπόθεσης του λίπους στο σώμα μας, μπορεί ωστόσο να συνεισφέρει τα μέγιστα στη χρήση και μείωση των αποθεμάτων του.

Πως σχετίζεται η άσκηση με τη διάθεσή μας;

Η τακτική αερόβια άσκηση αποδεικνύεται πως πυροδοτεί την απελευθέρωση χημικών παραγόντων και ορμονών που βελτιώνουν τη διάθεση, των ενδορφινών (α-endorphin, β-endorphin, γ-endorphin, α-neo-endorphin, και β-neo-endorphin).

Παράγονται στον εγκέφαλο, το νωτιαίο μυελό και άλλα μέρη του σώματος, σε απάντηση των νευροδιαβιβαστών. Δρουν ως αναστολείς των σημάτων πόνου και παράγουν ένα ευφορικό αίσθημα, ανάλογο των οπιοειδών, χωρίς όμως τον εθισμό.

Άλλωστε, οι υποδοχείς των ενδορφινών είναι οι ίδιοι που προσδένονται κάποια παυσίπονα φάρμακα. Γι’ αυτό, θεωρείται ότι οι ενδορφίνες δρουν ως αναλγητικά για το σώμα μας.

Μπορεί να βοηθήσει η άσκηση στις διαταραχές ύπνου;

Αφενός, οι γυναίκες που υποφέρουν από ορμονική διαταραχή συχνά αντιμετωπίζουν και προβλήματα ύπνου, αϋπνία ή δυσκολία να αποκοιμηθούν. Αφετέρου, το υπερβολικό στρες προκαλεί κακή ποιότητα ύπνου, τακτικές νυχτερινές αφυπνίσεις και επακόλουθο αίσθημα κόπωσης καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Υπάρχει λοιπόν η θεωρία ότι τα προβλήματα αυτά μπορούν να μετριαστούν με τη φυσική δραστηριότητα. Η άσκηση φαίνεται πως αυξάνει τη σωματική θερμοκρασία, η οποία επανέρχεται 2-4 ώρες μετά το πέρας αυτής. Αυτή η διαδικασία κάνει πιο εύκολο και πιο «βαθύ» τον ύπνο.

Seniors jogging

Μπορεί να λειτουργήσει και ως αντικαταθλιπτικό;

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, η φυσική δραστηριότητα εξασφαλίζει βελτίωση διάθεσης. Ακόμα και σε συνθήκες πίεσης, όπου η συμπεριφορά μας χαρακτηρίζεται από αμφιθυμία, φτωχή αυτοπεποίθηση και σημεία κατάθλιψης, φαίνεται πως επιφέρει ουσιαστική βελτίωση.

Σύμφωνα με μια μελέτη του 1999, από τους Blumenthal JA και συνεργάτες, όσοι εθελοντές (άντρες και γυναίκες) χρησιμοποίησαν αερόβια άσκηση για να αντιμετωπίσουν την κατάθλιψή τους είχαν την ίδια επιτυχία με όσους λάμβαναν αντικαταθλιπτικά ή συνδυασμό των τελευταίων με  άσκηση. Μετά από εξάμηνη παρακολούθηση, όσοι έκαναν τακτική άσκηση είχαν μικρότερες πιθανότητες να εκδήλωσαν ξανά σημεία κατάθλιψης.

«Πολεμήστε τη φωτιά με φωτιά»

Εν ολίγοις, μην περιμένετε να χάσετε βάρος πρώτα ή να αλλάξετε ωράριο στη δουλειά, για να σηκωθείτε από τον καναπέ. Όπως συνήθως λέω στους ασθενείς μου «πρέπει να πολεμήσεις τη φωτιά με τη φωτιά, και τις ορμόνες με… ορμόνες».

Τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει, καλώς ή κακώς, την ευεργετική επίδραση της άσκησης που σαν εργάτης θα βγάλει τα σακιά (σ.σ. λιπαρά οξέα για καύση) από την υπερβολικά γεμάτη αποθήκη (σ.σ. λιπώδης ιστός)! Και όχι μόνο, μετά το πέρας της θα αλλάξει τη διάθεση, την ψυχολογία και την αυτοπεποίθησή μας, μέσω των ενδορφινών.

Για το λόγο αυτό, οποιαδήποτε προσπάθεια διαχείρισης του σωματικού μας βάρους πρέπει να συνεπικουρείται από αύξηση της φυσικής μας δραστηριότητας.

References

  • Blumenthal JA, Babyak MA, Moore KA, Craighead WE, Herman S, Khatri P, Waugh R, Napolitano MA, Forman LM, Appelbaum M, Doraiswamy PM, Krishnan KR. Effects of exercise training on older patients with major depression. Arch Intern Med. 1999 Oct 25;159(19): 2349-56.
  • Chicharro JL, López-Calderon A, Hoyos J, Martín-Velasco AI, Villa G, Villanúa MA, Lucía A. Effects of an endurance cycling competition on resting serum insulin-like growth factor I (IGF-I) and its binding proteins IGFBP-1 and IGFBP-3. Br J Sports Med. 2001 Oct;35(5): 303-7.
  • Goldstein A, Lowery PJ (September 1975). «Effect of the opiate antagonist naloxone on body temperature in rats«. Life Sciences 17 (6): 927–31.

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook228Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,