«Πως θα χάσω τα κιλά της εγκυμοσύνης;»

Μετά την κορυφαία στιγμή της ζωής σας, τη… γνωριμία με το μωράκι σας, αναδύεται ανυπόμονα το ερώτημα που βασανίζει κάθε νέα μαμά: «εγώ πότε θα χάσω τα κιλά που πήρα με την εγκυμοσύνη, να μπω επιτέλους και σε… ανθρώπινα ρούχα»;

«Αντί να χάσω κιλά, πήρα κιόλας»!

Απλή απάντηση δεν υπάρχει στο αγωνιώδες αυτό ερώτημα, καθώς οι στατιστικές δείχνουν ότι τους πρώτους μήνες μετά τον τοκετό, οι νέες μαμάδες είναι πολύ πιθανό να πάρουν, αντί να χάσουν, βάρος.

Λίγο ο εγκλεισμός στο σπίτι (σ.σ. πόσα πράγματα να βρεις να κάνεις μέσα σε τέσσερις τοίχους;), λίγο η αϋπνία (σ.σ. γιατί τα μωρά κάνουν τη νύχτα μέρα;), λίγο το ότι τώρα δεν έχετε την ευθύνη του μωρού (σ.σ. με πρήξανε στην εγκυμοσύνη να μην τρώω γλυκά, τώρα θα πάρω το αίμα μου πίσω!), δεν θέλει και πολύ να βρείτε αφορμές για να «διασκεδάσετε» με φαγητό την αυξανόμενη κούραση.

numum_baby1k

Μην κοιτάτε τις διάσημες νέες μαμάδες

Είναι, βλέπετε, και αυτές οι «διάσημες» που βγαίνουν από το μαιευτήριο με καλύτερους κοιλιακούς (από πριν!) και σας δίνουν τη… χαριστική βολή. «Αφού δεν μπορώ, τουλάχιστον να το απολαύσω», θα σκεφτείτε απογοητευμένες. Και κάπως έτσι διογκώνεται το πρόβλημα…

Παρόλ’ αυτά, είναι πολύ σημαντικό να χάσετε τα κιλά που πήρατε κατά τη διάρκεια της κύησης, καθώς σχετίζονται με προβλήματα υγείας από παχυσαρκία στα επόμενα 15-20 χρόνια σας, αναφέρουν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Cincinnati.

Δώστε χρόνο στον εαυτό σας

Ίσως η καλύτερη συμβουλή, σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι η ψυχραιμία, ώστε να δώσετε τον απαραίτητο χρόνο στον εαυτό σας. Σας πήρε 9 μήνες να φτάσατε σε αυτά τα κιλά, δεν γίνεται να επανέλθετε σε λίγες εβδομάδες! Θα χρειαστεί κάποιο καιρό το σώμα σας για να αναπροσαρμοστεί μετά τη γέννα, όχι όμως και χρόνια. Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα, λίγοι μήνες αρκούν για να μπείτε και πάλι στο αγαπημένο σας jean!

Δεν θα πρέπει να κάνετε «δίαιτα»

Μετά τον τοκετό, θα πρέπει να καλύψετε όχι μόνο τις ανάγκες σας σε θρεπτικά συστατικά, αλλά και να σας προστατέψετε από τις (διατροφικές) εξάρσεις που μπορεί να προκαλέσει η αυξανόμενη κούραση που επιφέρει η φροντίδα του νεογέννητου. Είναι δεδομένο ότι σε αυτό το διάστημα θα αυξηθούν οι «λιγούρες» (cravings) και ότι θα δυσκολευτείτε να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας. Άρα το τελευταίο πράγμα που χρειάζεστε είναι να ακολουθήσετε μια στερητική δίαιτα, που θα σας πιέσει ακόμα περισσότερο.

Αντ’ αυτού, αυτό που πρέπει να γίνει είναι να συγχρονιστεί το φαγητό με τα ωράρια μαμάς-βρέφους, ώστε να μην διαταράσσεται η παραγωγή γάλακτος αν θηλάζετε ή η συχνότητα με την οποία αναζητάτε φαγητό (ή γλυκά). Ιδανικά, για να γίνετε πιο αποδοτικές, θα ήταν καλό να ζητήσετε βοήθεια από εξειδικευμένο διαιτολόγο. Τουλάχιστον έτσι, θα μεγιστοποιήσετε τις πιθανότητες να εκμεταλλευτείτε το διάστημα που ακολουθεί τον τοκετό.

Εξασφαλίστε κάποιες ποιοτικές επιλογές

Το σώμα σας απαιτεί μέγιστη παροχή θρεπτικών συστατικών σ’ αυτή την περίοδο. Για να σας βοηθήσει, πρέπει να του δώσετε κι εσείς τα απαραίτητα υλικά. Ανάμεσα σε αυτά που πρέπει να καταναλώσετε, ξεχωρίζουν ψάρια όπως ο σολομός και οι σαρδέλες (ως πηγή  του ω-3 δοκοσαεξανοϊκoύ οξέος, DHA), τα γαλακτοκομικά γάλα και γιαούρτι (ως πηγή ασβεστίου) και η άπαχη πρωτεΐνη (από κοτόπουλο, μοσχάρι και φασόλια).

Ο θηλασμός βοηθά, δεν σας καθυστερεί

Ο θηλασμός δεν οφείλει σαφώς μόνο το βρέφος, αλλά και τη μαμά. Μελέτες υποδεικνύουν ότι ο αποκλειστικός θηλασμός μπορεί να σας βοηθήσει να επαναφέρετε το σώμα σας στα προ-εγκυμοσύνης επίπεδα, εφόσον ό,τι τρώτε δεν υπερβαίνει τις ανάγκες σας. Είναι ίσως η πιο αποτελεσματική γυμναστική που κάνατε ποτέ, από τη στιγμή που σας δίνει τη δυνατότητα να χάσετε μέχρι ένα κιλό λίπους ανά μήνα, μόνο και μόνο επειδή ταΐζετε το μωρό σας.

Πιείτε νερό

Πέραν του ότι είναι απαραίτητο όταν θηλάζετε, χρειάζεται οπωσδήποτε για να επιτελεσθούν βασικές μεταβολικές πορείες στο σώμα μας. Τίποτε δεν λειτουργεί όπως πρέπει σ’ έναν αφυδατωμένο οργανισμό…

Βγείτε έξω, τώρα!

Μην απορείτε που σας «πλακώνουν οι 4 τοίχοι». Ο εγκλεισμός στο σπίτι εντείνει το στρες, την αϋπνία και την κατάθλιψη (της λοχείας). Πρέπει να βγείτε από το σπίτι, να πάρετε «καθαρό αέρα», να καθαρίσει η σκέψη, να δείτε φως. Οι συστάσεις μιλούν για συνδυασμό αερόβιας άσκησης και προπόνησης με αντιστάσεις, ώστε να επανέλθουν οι μύες, να χαθεί λίπος και να κρατήσετε υγιή τα οστά. Αν όμως δεν είναι εφικτό το γυμναστήριο, φροντίστε τουλάχιστον να κάνετε καθημερινά μια βόλτα με το καρότσι, για τουλάχιστον 30 λεπτά τη φορά.

Κοιμηθείτε όποτε μπορείτε

Ίσως δεν υπάρχει καλύτερη συμβουλή από το «κοιμήσου, όταν κοιμάται το μωρό». Ξεκουραστείτε όποτε έχετε την ευκαιρία, για να αντεπεξέλθετε ειδικά στο πρώτο διάστημα που το μωρό ξυπνά πολύ συχνά τη νύχτα. Άλλωστε, είναι δεδομένο ότι αν νυστάζετε θα πεινάτε όλη την ημέρα!

Σε πρόσφατη μελέτη, νέες μαμάδες που κοιμήθηκαν 5 ώρες ή λιγότερο τη νύχτα, είχαν πολύ περισσότερες πιθανότητες να διατηρήσουν ή να αυξήσουν το βάρος τους, σε σχέση με όσες κοιμήθηκαν 7 ώρες. Όντας εξαντλημένη, θα αναζητήσετε πιο λιπαρές, πιο γλυκές και πιο ανθυγιεινές επιλογές, αλλά και θα κινηθείτε πολύ λιγότερο εντός της ημέρας.

Κάντε το σωστά

Εν ολίγοις, οι πρώτοι μήνες μετά τον τοκετό είναι πολύ πιθανό να απαιτούν άθλο από μια καινούργια μαμά, ειδικά αν δεν έχει βοήθεια. Δεν πρέπει, για το λόγο αυτό, να πιεστεί παραπάνω, με την αποστολή «χάσε βάρος τώρα, με κάθε κόστος».

Πρέπει όμως να ενημερωθεί για το πώς θα αποκατασταθεί σωστά το βάρος της, χωρίς συνέπειες στο θηλασμό ή στο φαγητό του σπιτιού. Συνήθως βέβαια, κάτι τέτοιο χρειάζεται βοήθεια και καθοδήγηση από ειδικό, κυρίως για να αποφύγουμε την ενασχόληση με το φαύλο κύκλο της δίαιτας και την επακόλουθη ανεπαρκή διατροφή, αλλά και για να μεγιστοποιηθεί η απαιτούμενη μείωση του σωματικού λίπους.

Βιβλιογραφία (References)

AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS. Breastfeeding and the Use of Human Milk POLICY STATEMENΤ: Organizational Principles to Guide and Define the Child Health Care System and/or Improve the Health of All Children; Section on Breastfeeding. Pediatrics 2005; 115: 496–506

Gunderson EP, Rifas-Shiman SL, Oken E, Rich-Edwards JW, Kleinman KP, Taveras EM, and MW Gillman. Association of Fewer Hours of Sleep at 6 Months Postpartum with Substantial Weight Retention at 1 Year Postpartum. Am. J. Epidemiol. 2008; 167 (2): 178-187

Hatsu IE, McDougald DM, and AK Anderson. Effect of infant feeding on maternal body composition. International Breastfeeding Journal 2008; 3:18

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook52Share on Google+1Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , , , ,