Πέντε καλές, δύο κακές (μέρες)

Σε πολύ κόσμο επιβεβαιώνεται το ότι η καθημερινή ρουτίνα μας βοηθά να οργανώσουμε το φαγητό μας, αλλά και να κάνουμε καλύτερες (διατροφικές) επιλογές στο μεγαλύτερο τουλάχιστον κομμάτι της ημέρας.  Έρχεται όμως το Σαββατοκύριακο και τα τινάζουμε όλα στον αέρα. Πολύ λιγότερα γεύματα, πρόχειρο φαγητό, γλυκά, πολύ αλκοόλ…

Πέντε καλές, δύο κακές (μέρες)

Ωστόσο, οι διατροφικές υπερβολές του Σαββατοκύριακου φαίνεται πως είναι το ίδιο επιβλαβείς, όσο η τακτική κατανάλωση πρόχειρου φαγητού ( junk food). Συγκεκριμένα, η πρακτική της προσεκτικής επιλογής φαγητού στις 5 καθημερινές/εργάσιμες ημέρες της εβδομάδας, ενώ το Σαββατοκύριακο υπερβάλλουμε χρησιμοποιώντας junk food,  φαίνεται ότι τελικά επηρεάζει την υγεία μας στον ίδιο βαθμό με την καθημερινή κατανάλωση πρόχειρου φαγητού!

Το junk food αλλάζει όντως τη μικροβιακή χλωρίδα του εντέρου

Το ανθρώπινο μικροβίωμα αποτελείται από 100 τρισεκατομμύρια οργανισμούς που επηρεάζουν το μεταβολισμό, τη θρέψη και την ανοσολογική λειτουργία του εντέρου. Όπως είδαμε σε προηγούμενο άρθρο, ως ενδιάμεσο των εντερικών, μεταβολικών και νευρολογικών προβλημάτων προτάθηκαν ερευνητικά οι αλλαγές της μικροβιακής χλωρίδας του εντέρου (σ.σ. μικροβίωμα), που συντελούνται από την πολύ λιπαρή διατροφή [1].

Γι’ αυτό και η διαταραχή ισορροπίας του μικροβιώματος έχει συσχετιστεί τόσο με φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου όσο και με παχυσαρκία.

Τρεις φορές την εβδομάδα αρκούν…

Στην κατεύθυνση αυτή, οι Morris και συνεργάτες [2] προσπάθησαν να συγκρίνουν την επίπτωση της τακτικής με την κατά διαστήματα ανθυγιεινή διατροφή, στο μικροβίωμα ποντικών.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι μια συχνότητα κατανάλωσης junk food 3 φορές την εβδομάδα είναι αρκετή για να προκαλέσει αλλαγές στο μικροβίωμα, παρόμοιες με αυτών παχύσαρκων ποντικών σε συνεχόμενη τέτοιου είδους διατροφή. Το πρόχειρο φαγητό επίσης μείωσε τους μικροοργανισμούς του μικροβιώματος που μεταβολίζουν τα φλαβονοειδή, τα οποία βοηθούν στην απώλεια βάρους και εκδηλώνουν νευροπροστατευτική δράση σε επίπεδο εγκεφάλου.

Μάλιστα, τα ποντίκια σε αυτή την κυκλική διατροφή αύξησαν το βάρος τους κατά 18% εντός 16 εβδομάδων, ίσως γιατί κατανάλωναν και 30% περισσότερη ενέργεια την ημέρα.

Δεν είναι το Σαββατοκύριακο άλλος πλανήτης

Μένει βέβαια να επιβεβαιωθεί το αποτέλεσμα αυτό και σε επίπεδο ανθρώπινου εντέρου. Το μόνο σίγουρο είναι ότι όσοι προσέχουν τη διατροφή τους κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, χάνουν όλη τη καλή τους δουλειά υπερβάλλοντας σε ποιότητα/ ποσότητα το Σαββατοκύριακο. Κι αυτή ακριβώς η διχοτόμηση σε υποφερτό/λαχταριστό φαγητό επιδεινώνει όλα τα ενοχικά συμπλέγματα που κουβαλάμε το φαγητό.

Δεν πρέπει το Σαββατοκύριακο να είναι άλλος… πλανήτης, απλά θέλει διαφορετικού αντιμετώπιση και εξοικείωση με αυτού του είδους τα τρόφιμα.

Βιβλιογραφία (References)

  1. Annadora J. Bruce-Keller, J. Michael Salbaum, Meng Luo, Eugene Blanchard, Christopher M. Taylor, David A. Welsh, Hans-Rudolf Berthoud. Obese-type Gut Microbiota Induce Neurobehavioral Changes in the Absence of Obesity. Biological Psychiatry, 2015; 77 (7): 607 DOI: 10.1016/j.biopsych.2014.07.012
  2. Nadeem O. Kaakoush, Sarah I. Martire, Mukesh Raipuria, Hazel M. Mitchell, Shaun Nielsen, R. Fred Westbrook, and Margaret J. Morris. Alternating or continuous exposure to cafeteria diet leads to similar shifts in gut microbiota compared to chow diet. Molecular Nutrition & Food Research. DOI: 10.1002/mnfr.201500815

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook66Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,