«Γίνεται να μην πάρω βάρος, με τόσο διάβασμα»;

Αλήθεια, πόσο άνθρωπος της τελευταίας στιγμής είσαι; Τα άφησες όλα πάλι για την τελευταία ώρα; Και όπως είναι φυσικό, πρέπει να κλειστείς μέσα και να… αποκλειστείς από τον κόσμο.

Βλέπεις, κάποια στιγμή πρέπει να μειωθούν και τα (χρωστούμενα) μαθήματα, να τελειώσεις επιτέλους τη σχολή. Είναι και οι γονείς σου, που «ζουν με τον καημό του πτυχίου»!

Και αν δίνεις πανελλήνιες, ο δρόμος μέχρι να έρθει η μέρα των εξετάσεων, δεν γίνεται καθημερινά περισσότερο… ανηφορικός;

Σε αναζήτηση παρηγοριάς…

Τελοσπάντων, ήρθε η ώρα «στρωθείς στο διάβασμα». Έλα όμως που δεν φτάνουν οι μέρες για να βγάλεις την ύλη. Κάπου εκεί αρχίζεις να αγχώνεσαι, αναρωτιέσαι «γιατί πάλι δεν έπιασα το βιβλίο νωρίτερα», «μια μέρα ακόμα να είχα θα τα προλάβαινα», οπότε αναζητάς σιγά σιγά παρηγοριά…

Τι θα πει που; Μα φυσικά σε πρόχειρο (junk) φαγητό, γλυκά, τσιγάρο και ίσως αλκοόλ. Αν προσθέσουμε και την υπερκατανάλωση καφέ αυτές τις μέρες, δύσκολα θα τα βγάλει πέρα το στομάχι και αυτή τη φορά.

College student

Φαγητό (μαμάς) χρειάζεσαι όμως!

Κοινώς, φυσιολογικό σπιτικό φαγητό, ούτε για δείγμα. Ειδικά αν είσαι τύπος της βιβλιοθήκης και όχι του σπιτιού. Θα πάει το σουβλάκι και η πίτσα «σύννεφο».

Εκτός βέβαια αν μένεις με τη μαμά και σου μαγειρεύει δυο φορές την ημέρα για να έχεις δυνάμεις!

Και στις δυο περιπτώσεις όμως, το πιθανότερο είναι να ανέβει η ζυγαριά. Κι αν έχεις ήδη (αρκετά) παραπάνω κιλά, τι θα κάνεις;

Δεν αντιλέγω, οι εξετάσεις – ειδικά όταν πρέπει να τελειώσεις τη σχολή ή δίνεις πανελλήνιες και πλέον τελείς υπό πίεση – δεν είναι εύκολη αποστολή. Πόσο μάλλον όταν δεν έχεις προετοιμαστεί κατάλληλα, πριν την έναρξη των εξετάσεων.

«Πως δεν θα πάρω βάρος;»

Σε κάθε περίπτωση, για να βοηθήσουμε λίγο την κατάσταση και για να αποφύγεις την αύξηση βάρους, καλό θα ήταν να ακολουθήσεις τα παρακάτω βήματα κατά τη διάρκεια των εξετάσεων.

Ξεκίνα την ημέρα σου με πρωινό. Δεν αρκεί ο καφές μόνο, πρέπει να τροφοδοτήσεις με ενέργεια τον εγκέφαλο αλλά και να μεριμνήσεις να μην «ξελιγωθείς» κατά τη διάρκεια του πρωινού διαβάσματος. Ένα τοστ ή γάλα με δημητριακά, θα βοηθήσουν ώστε να «πάρεις μπροστά».

Κάνε τακτικά γεύματα. Είναι πολύ πιθανό να έχεις μόνιμο αίσθημα πείνας, λόγω της αυξανόμενης πίεσης και του «εγκλεισμού». Φάε σε τακτά διαστήματα, το πολύ ανά 4 ώρες, ώστε να είσαι πιο ψύχραιμος με το τσιμπολόγημα.

Χρησιμοποίησε τσίχλα και υγρά, κατά την ώρα του διαβάσματος. Θα «απασχολήσεις το στόμα σου» και θα αποφύγεις το συνεχές τσιμπολόγημα. Παράλληλα, είναι σημαντικό για την ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου να ενυδατώνεσαι: το γάλα, ο χυμός ή το πράσινο τσάι (χωρίς ζάχαρη) θα διατηρήσουν σε φυσιολογικά επίπεδα τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, μεταξύ άλλων, παρέχοντας άμεση ενέργεια στον εγκέφαλο.

Κάνε διάλειμμα, για να φας. Δεν πρέπει ποτέ να τρως την ώρα που διαβάζεις. Δεν θα έχεις καμία συναίσθηση του τι και πόσο έφαγες, μετά από μια δυο ώρες. Το μόνο που θα νιώσεις είναι ότι μάλλον ξαναπεινάς…

Κυρίως όμως, πρόσεξε τι θα διαλέξεις. Χρειάζεσαι (σπιτικό) φαγητό, πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες και μέταλλα, όπως είδαμε, όχι γλυκά και πρόχειρο (junk) φαγητό.

Μαγείρεψε (εσύ ή μητέρα σου). Δεν πειράζεις να φας το ίδιο φαγητό και δεύτερη μέρα, αρκεί να είναι σπιτικό και όχι από delivery. Μπες στην κουζίνα 3 φορές την εβδομάδα και έλυσες το πρόβλημα.

Μην το παρακάνεις με τον καφέ. Σε αρκετούς ανθρώπους η καφεΐνη προκαλεί αναστολή του αισθήματος της πείνας, που επιστρέφει όμως δυναμικά με την πρώτη ευκαιρία. Μην προσπαθείς να γλιτώσεις φαγητό πίνοντας καφέ. Θα καταλήξεις να φας διπλάσια.

Ο αυτοσκοπός και το crash test

Αυτό που συνήθως προσπαθώ να εξηγήσω, σε όλα αυτά τα παιδιά που δίνουν (οποιεσδήποτε) εξετάσεις, είναι ότι αυτές οι δοκιμασίες είναι πολλές φορές crash test του πως αντιδρούμε στην πίεση. Πάντα υπάρχει (και θα υπάρχει) κάτι που θα μας αγχώνει, θα μας βασανίζει ή θα μας στεναχωρεί. Αυτό όμως δεν θα πρέπει να αποτελεί πάντα αφορμή για να κάνουμε κακό στον εαυτό μας, με οποιαδήποτε κατάχρηση. Και μπορεί η επιτυχία να γίνεται αυτοσκοπός, δεν χρειάζεται όμως το κόστος της να είναι δυσβάσταχτο.

Όπως και να ‘χει, καλή επιτυχία σε όλους όσους δοκιμάζονται με εξετάσεις αυτή την περίοδο!

Βιβλιογραφία (References)

Aslam HM, Mughal A, Edhi MM, Saleem S, Rao MH, Aftab A, Hanif M, Ahmed A, Khan AM. Assessment of pattern for consumption and awareness regarding energy drinks among medical students. Arch Public Health. 2013 Dec 18; 71(1):31.

Cluske M, and D Grobe. Weight Gain and Behavior Transitions: Male and Female Differences. J Acad Nutr Dietetics 2009; 109 (2): 325–9

Ríos JL, Betancourt J, Pagán I, Fabián C, Cruz SY, González AM, González MJ, Rivera-Soto WT, Palacios C. Caffeinated-beverage consumption and its association with socio-demographic characteristics and self-perceived academic stress in first and second year students at the University of Puerto Rico Medical Sciences Campus (UPR-MSC). PR Health Sci J. 2013 Jun; 32(2):95-100.

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,