Πώς να πετύχεις σύσφιξη, με νεανικό και όμορφο δέρμα, αποφεύγοντας τη χαλάρωση!

Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε πως η απώλεια βάρους συνιστά ένα εντυπωσιακό επίτευγμα, που μειώνει ουσιαστικά τον κίνδυνο νοσημάτων.

Ωστόσο, όσοι έχουν χάσει μεγάλο αριθμό κιλών, έχουν συχνά προβλήματα δερματικής χαλάρωσης, που επηρεάζουν αρνητικά την εμφάνιση, την ψυχολογία και την ποιότητα ζωής. Γι’ αυτό και πολύ συχνά με ρωτούν το κατά πόσο μπορούμε να αποφύγουμε ή να περιορίσουμε αυτή τη χαλάρωση.

Γιατί όμως χαλαρώνει το δέρμα;

Όταν παχαίνεις το δέρμα διαστέλλεται για να υποστηρίξει την αύξηση μεγέθους της κοιλιάς, των ποδιών και άλλων μερών του σώματος. Τυπικά παραδείγματα αυτής της διαδικασίας είναι η εγκυμοσύνη και η μακροχρόνια παχυσαρκία. Στην τελευταία περίπτωση ειδικά, όπου το δέρμα παραμένει έτσι για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι ίνες κολλαγόνου και ελαστίνης χάνουν την ικανότητά τους να  επανέλθουν (1). Συνεπώς, όταν κάποιος χάσει αρκετά κιλά, το πλεονάζον δέρμα «κρεμάει» (αναλογικά της απώλειας). Το αποτέλεσμα είναι χειρότερο μετά από βαριατρικές επεμβάσεις απώλειας βάρους, καθώς το σώμα μετά συνθέτει λιγότερο και υποδεέστερο σε σύσταση κολλαγόνο (2).

Young sportswoman with beautiful body in old big jeans

Τι επηρεάζει την ελαστικότητα του δέρματος;

Σε γενικές γραμμές όσα περισσότερα κιλά χάσεις και όσο μεγαλύτερο είναι το χρονικό διάστημα που παραμένεις υπέρβαρος/ παχύσαρκος, τόσο μεγαλύτερη είναι η απώλεια ελαστικότητας. Σίγουρα βέβαια, το νεανικό δέρμα έχει μεγαλύτερη ικανότητα επαναφοράς (3), ενώ σημαντικό ρόλο κατέχει το γονιδιακό υπόβαθρο του καθενός. Προσοχή πρέπει να δώσεις στην (χρόνια) έκθεση στον ήλιο, καθώς φαίνεται ότι μπορεί να μειώσει την παραγωγή ελαστίνης και κολλαγόνου στο δέρμα, που συνεισφέρει στη δερματική χαλάρωση (4). Τέλος, το κάπνισμα αποδεικνύεται ότι αφενός καταστρέφει το υπάρχον δερματικό κολλαγόνο, αφετέρου μειώνει την παραγωγή του, με αποτέλεσμα το χαλαρό, ζαρωμένο δέρμα (5).

«Εγώ μπορώ να αποτρέψω τη χαλάρωση»;

Σίγουρα, το καλύτερο γιατρικό είναι η αποφυγή (μεγάλων) παλινδρομήσεων του σωματικού βάρους. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν δυο τρία πράγματα που θα μπορούσαν να σε προστατέψουν και να μειώσουν τη δερματική χαλάρωση, τα οποία σταχυολογώ με προσοχή, παρακάτω.

Κάνε προπόνηση με αντιστάσεις! Τι θα πει βαριέσαι, άσ’ το για αργότερα; Αν θέλεις να «ελευθερωθείς από το καλούπι σου», σήκω από τον καναπέ και κάνε προπόνηση με (όσα αντέχεις) βάρη. Είναι ο καλύτερος τρόπος να διατηρήσεις μυϊκή μάζα κατά την απώλεια βάρους και να ενισχύσεις το μυϊκό σου τόνο (6). Σε συνδυασμό με την αερόβια άσκηση, θα βοηθήσεις να μειωθεί το λίπος σου και να πέσει η κοιλιά και τα πόδια.

Δώσε τα απαιτούμενα (θρεπτικά) υλικά στο σώμα σου! Κάποια συστατικά αποδεικνύεται πως είναι απαραίτητα για την παραγωγή ενδογενούς κολλαγόνου. Πιο συγκεκριμένα, πρέπει να λαμβάνεις επαρκή (όχι υπερβολική) ποσότητα πρωτεΐνης: κυρίως όμως τα αμινοξέα λυσίνη και προλίνη (7), που συμμετέχουν άμεσα στην παραγωγή κολλαγόνου. Στις πηγές λυσίνης συμπεριλαμβάνονται σολομός, κοτόπουλο, χοιρινό, γιαούρτι, τυριά, βούτυρο, παγωτό, γάλα, φασόλια, γογγύλια, πατάτες, ντομάτες, σέλινο, αβοκάντο, μήλα, ανανάς, βερίκοκα και τα προϊόντα σόγιας. Παρόμοια πλούσια σε προλίνη είναι το ασπράδι αυγού και το φύτρο σιταριού.

Παρόμοια, η βιταμίνη C (από εσπεριδοειδή, μούρα, ακτινίδιο, πιπεριά, πράσινα φυλλώδη λαχανικά κ.α.) θεωρείται απαραίτητη για τη σύνθεση κολλαγόνου και προστατεύει το δέρμα από ηλιακή ακτινοβολία (8), ενώ τα ω-3 λιπαρά οξέα από ψάρια και θαλασσινά (π.χ. σολομό, ξιφία, τόνο, σαρδέλα, γαύρο, μαρίδα, αθερίνα, μύδια, μπακαλιάρο, καβούρι, ρέγκα, σκουμπρί, πέστροφα, στρείδια, γαρίδα, καλαμάρι) φαίνεται πως αυξάνουν την ελαστικότητα του δέρματος (9). Τέλος, πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι γυναίκες που αύξησαν την πρόσληψη νερού είχαν σημαντική βελτίωση στην ενυδάτωση και τη λειτουργικότητα του δέρματος (10).

Αύξησε την πρόσληψη… κολλαγόνου από το φαγητό σου! Φάε το κρεατάκι σου από το κόκκαλο (σ.σ. δεν πειράζει πιάσ’ το με το χέρι) και κρεατόσουπες βράζοντας μαζί και τα οστά. Ειδικά ο ζωμός που κάνουν τα οστά, είναι πολύ πλούσιος σε γλυκοζαμινογλυκάνες, οι οποίες συμμετέχουν στη σύνθεση ενδογενούς κολλαγόνου.

Υπάρχει βέβαια και η θεωρία ότι η λήψη συμπληρώματος υδρολυμένου κολλαγόνου θα μπορούσε να βοηθήσει τη διατήρηση ελαστικότητας του δέρματος κατά την απώλεια βάρους, ωστόσο όλα τα μέχρι στιγμής δεδομένα αφορούν πειράματα σε ζώα και όχι ανθρώπους (11).

Μήπως να μην βάλεις κρέμες σύσφιξης; Πολλές ανάλογες κρέμες περιέχουν κολλαγόνο και ελαστίνη. Ίσως αρχικά να επιδείξουν μια μικρή βελτίωση στην όψη του δέρματος, αλλά καθώς τα μόρια κολλαγόνου και ελαστίνης είναι πολύ μεγάλα για να διεισδύσουν στο δέρμα (12), δεν μπορούν οι κρέμες αυτές να βοηθήσουν ουσιαστικά.

Young tired fit woman sitting on the floor at gym

Σε κάποιες περιπτώσεις βέβαια απαιτείται πλαστική…

Περιστατικά από βαριατρικά χειρουργεία ή με πολύ μεγάλη απώλεια βάρους, συχνά απαιτούν πλαστική επέμβαση, για να αφαιρεθεί πλέον η περίσσεια δέρματος. Στις πιο συχνές ανάλογες επεμβάσεις περιλαμβάνονται η κοιλιοπλαστική και το lift σε χέρια και πόδια. Συνήθως απαιτείται 1-4 μέρες παραμονή στο νοσοκομείο, ενώ η αποθεραπεία διαρκεί τυπικά 2-4 εβδομάδες.

Ανάλογα με το σκορ…

Όπως και να ‘χει, το χαλαρό πλεονάζον δέρμα μετά από μια σοβαρή απώλεια βάρους, μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα στρεσογόνος παράγοντας. Σε όσους έχουν μια μέτρια απώλεια βάρους, της τάξης του 10-15% του αρχικού βάρους, το δέρμα πιθανότατα θα αναταχθεί από μόνο του, αν βέβαια ακολουθήσουν τα 3-4 βήματα που προαναφέρθηκαν. Τα περιστατικά όμως με μεγάλη απώλεια βάρους, είναι πιθανόν να χρειαστούν πλαστική επέμβαση για να επανέλθουν (σ.σ. χωρίς να είναι απαραίτητο, αν έχουν κάνει τουλάχιστον γυμναστική από το ξεκίνημα της προσπάθειάς τους).

Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης

References

  1. Sami K, Elshahat A, Moussa M, Abbas A, and A Mahmoud. Image analyzer study of the skin in patients with morbid obesity and massive weight loss. 2015 Jan 23;15:e4.
  2. Choo S, Marti G, Nastai M, Mallalieu J, and MA Shermak. Biomechanical properties of skin in massive weight loss patients. Obes Surg. 2010 Oct;20(10):1422-8
  3. Quan T, and GJ Fisher. Role of Age-Associated Alterations of the Dermal Extracellular Matrix Microenvironment in Human Skin Aging: A Mini-Review. Gerontology. 2015;61(5):427-34
  4. Kim MS, Kim YK, Cho KH, and JH Chung. Regulation of type I procollagen and MMP-1 expression after single or repeated exposure to infrared radiation in human skin. Mech Ageing Dev. 2006 Dec;127(12):875-82
  5. Morita A, Torii K, Maeda A, and Y Yamaguchi. Molecular basis of tobacco smoke-induced premature skin aging. J Investig Dermatol Symp Proc. 2009 Aug;14(1):53-5
  6. Stock MS, Olinghouse KD, Drusch AS, Mota JA, Hernandez JM, Akalonu CC, and BJ Thompson. Evidence of muscular adaptations within four weeks of barbell training in women. Hum Mov Sci. 2016 Feb;45:7-22
  7. Zaitseva OV, Shandrenko SG, and MM Veliky. Biochemical markers of bone collagen type I metabolism. Ukr Biochem J. 2015 Jan-Feb;87(1):21-32
  8. Catani MV, Savini I, Rossi A, Melino G, and L Avigliano. Biological role of vitamin C in keratinocytes. Nutr Rev. 2005 Mar;63(3):81-90
  9. Segger D, Matthies A, and T Saldeen. Supplementation with Eskimo Skin Care improves skin elasticity in women. A pilot study. J Dermatolog Treat. 2008;19(5):279-83
  10. Palma L, et al. Dietary water affects human skin hydration and biomechanics. Clin Cosmet Investig Dermatol. 2015; 8: 413–21
  11. Asserin J, Lati E, Shioya T, and J Prawitt. The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: evidence from an ex vivo model and randomized, placebo-controlled clinical trials. J Cosmet Dermatol. 2015 Dec;14(4):291-301
  12. com; Skin Care Myths and Misconceptions: Collagen creams, available@: http://www.smartskincare.com/smartchoices/myths/myth_collagen_creams.html

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook115Share on Google+0Share on LinkedIn1Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , , , , ,