«Συννεφιασμένη Κυριακή (βραδάκι), μοιάζεις με την καρδιά μου»…

Όσο κι αν αγαπάς τη δουλειά σου, όσο κι αν πέρασες ένα όμορφο Σαββατοκύριακο, δεν σε πιάνει κάποιες φορές – αν όχι πάντα – ένα σφίξιμο, μια περίεργη μελαγχολία όταν αρχίζει να νυχτώνει την Κυριακή;

Είναι άραγε η Δευτέρα που έρχεται απειλητικά ή το Σαββατοκύριακο που καταλαβαίνεις ότι τελειώνει; Μην ανησυχείς, δεν είσαι ο μόνος: ερευνητές βρήκαν ότι η Κυριακή είναι η λιγότερο χαρούμενη μέρα της εβδομάδας. Κι όχι μόνο αυτό, δώσαμε στο πρόβλημα και όνομα: Sunday night blues (σ.σ. ποιητικό, ε;).

Προς τι η κουβέντα περί μελαγχολίας;

Μα επειδή ακριβώς φαίνεται ότι τα μεγαλύτερα (διατροφικά και μη) ξεσπάσματα συμβαίνουν τις τελευταίες ώρες της Κυριακής, όταν δηλαδή αρχίζεις να είσαι ανήσυχος για την ερχόμενη μέρα. Αλήθεια, μήπως σου τυχαίνει να δυσκολεύεσαι να κοιμηθείς πολύ την Κυριακή το βράδυ, ενώ τις υπόλοιπες μέρες αποκοιμιέσαι πολύ πιο γρήγορα;

Μην απορείς, μπορώ να σε διαβεβαιώσω, από την εμπειρία μου, ότι όσοι ψάχνουν συχνά πυκνά φαγητό για συναισθηματικούς λόγους (συμπεριλαμβανομένης της βαρεμάρας), συναντούν σημαντικές δυσκολίες της τελευταίες ώρες του Σαββατοκύριακου. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα, η μελαγχολία μπορεί να πάρει διαστάσεις κρίσης άγχους και ανησυχίας (Sunday Night Anxiety Attack).

Woman looking at an apartment block

Ας πάρουμε τα μέτρα μας, λοιπόν…

Για να γλιτώσουμε λοιπόν τα προβλήματα που προκύπτουν και για να μη «ζούμε λιγότερο» τα Σαββατοκύριακα, ως οργανώσουμε λίγο μαζί τη σκέψη και το χρόνο μας.

Προετοίμασε τη Δευτέρα από το απόγευμα της Παρασκευής

Είναι πολύ πιο απλό να διεκπεραιώσεις την Παρασκευή το απόγευμα κάποιες εργασίες για να μην τις βρεις μπροστά σου τη Δευτέρα το πρωί. Οργανώσου έτσι, ώστε να μπορείς να απολαύσεις το Σαββατοκύριακο. Ξεκαθάρισε το inbox στο email σου για να μην αφήσεις εκκρεμότητες, κάνε μια λίστα με τις εργασίες που χρειάζεται να κάνεις την ερχόμενη εβδομάδα και κάνε άμεσα σχέδια για το Σαββατοκύριακο. Μην ξεχνάς όμως, είναι απαραίτητο να βάλεις και όρια για τη διαθεσιμότητά σου (σε σχέση με την εργασία σου) το Σαββατοκύριακο.

Απόλαυσε την Κυριακή σου

Μην αφήνεις τις δουλειές του σπιτιού, τα ψώνια και τον (οικονομικό) απολογισμό σου για την Κυριακή. Βάλε όλα αυτά σε σειρά το πρωί του Σαββάτου, που θα έχεις περισσότερη ενέργεια και διάθεση, ώστε να ξεμπερδεύεις. Αντίθετα, την Κυριακή το απόγευμα σχεδίασε μια ευχάριστη δραστηριότητα (π.χ. ραντεβού, σινεμά, θέατρο, ταινία στο σπίτι, δείπνο ή παιχνίδι με φίλους) ή κάνε γυμναστική (σ.σ. οι ενδορφίνες από την άσκηση θα σου πάρουν τη μελαγχολία μακριά).

Σίγουρα όμως θα πρέπει να μείνεις μακριά από το κινητό και το laptop σου, την Κυριακή. Σχεδόν πάντα, όλα μπορούν να περιμένουν μέχρι το πρωί της Δευτέρας. Και μην νομίζεις, δεν θα σε βοηθήσει το αλκοόλ να χαλαρώσεις, πιο πιθανό είναι να το παρακάνεις και να μην μπορείς να κοιμηθείς. Ξεκίνα από νωρίς να προετοιμάζεσαι για να κοιμηθείς επαρκώς (και βαθιά) για την αρχή της νέας εβδομάδας.

edvard_munch_-_melancholy_1200

Κάνε τη Δευτέρα, μέρα που ανυπομονείς να ‘ρθει

Φόρα τη Δευτέρα τα αγαπημένα σου ρούχα και κάνε ευχάριστη τη διαδρομή σου για τη δουλειά: σταμάτα να πάρεις τον αγαπημένο σου καφέ, πάρε κάτι που σ’ αρέσει για κολατσιό, άκου ένα βιβλίο (audio book) στο αυτοκίνητο. Κανόνισε επίσης μια ευχάριστη δραστηριότητα για το βράδυ, με φίλους, συναδέλφους ή με τα παιδιά σου, ώστε να έχεις κάτι ωραίο να περιμένεις.

Ψάξε να δεις τι σου φταίει

Κράτα… λογαριασμό για το τι σου προκαλεί την κακή διάθεση, τη μελαγχολία και τα νεύρα το απόγευμα της Κυριακής. Μετά από κάποιες εβδομάδες θα έχεις ένα μοτίβο/ περίγραμμα του προβλήματος, άρα και μια πολύ καλή βάση για να το λύσεις (σ.σ. ίσως με επαγγελματική βοήθεια, δεν λέω).

Υποτίθεται ότι είναι για σένα

Αυτό που πρέπει να κρατήσεις είναι ότι το Σαββατοκύριακο θα πρέπει να είναι η ανάσα σου, το διάλειμμα από τον αγώνα της καθημερινότητας. Δεν γίνεται να είσαι παραγωγικός και δημιουργικός, αν δεν ξεκουραστείς και δεν αλλάξεις παραστάσεις. Δεν χρειάζεσαι χρήματα, η παρέα και η διάθεση να αφήσεις τη δουλειά (για λίγο) εκτός πλαισίου είναι το μόνο ζητούμενο.

Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge  ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης

References

Barth FD. What makes Sunday Nights so hard? Make Sunday nights easier for yourself. Psychology Today.com; available at: http://www.psychologytoday.com/blog/the-couch/201111/what-makes-sunday-nights-so-hard

Barth FD. Off the Couch: Dealing with the Sunday Night Blues. What makes Sunday nights so hard? And what can you do about it? Available at: https://www.psychologytoday.com/blog/the-couch/201411/dealing-the-sunday-night-blues

Croft G, and A Walker. Are Monday blues all in the mind? The role of expectancy in the subjective experience of mood. Journal of Applied Social Psychology 2001; 31: 1133–45

Harvard Men’s Health Watch. Exercising to relax. Available at: http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/exercising-to-relax

Marter, J. 7 Ways to Stop Sunday Night Anxiety/Depression. Available at: http://blogs.psychcentral.com/success/2013/06/7-things-to-stop-sunday-night-anxietydepression/

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook108Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , , ,