«Δεν θα πιω ποτέ ξανά τόσο πολύ»…

«Γιορτές έρχονται, να μη το χαρούμε λιγάκι; Να μην πιούμε λίγο παραπάνω; Μπορεί το πρωί να μην είναι εύκολο, ειδικά αν έχεις και δουλειά να κάνεις, αλλά πώς να κρατηθείς με την παρέα; Στο κάτω κάτω, μας έχουν μείνει πολλές απολαύσεις»;

Ξυπνάς λοιπόν το πρωί με έναν ασύλληπτο πονοκέφαλο, με έντονη ζάλη, ξηροστομία, ναυτία και πόνο στο στομάχι. Όλα αποτέλεσμα σημαντικής αφυδάτωσης από το αλκοόλ, που κατανάλωσες το προηγούμενο βράδυ.

Ίσως σε όχι τόσο μεγάλη ποσότητα, όσο άλλες φορές, αλλά μάλλον ήσουν πιο κουρασμένος χθες. Δεν βοήθησε όμως και το κόκκινο κρασί (ή μήπως ήταν τεκίλα;) που έπινες, οπότε είναι επόμενο να ξυπνάς με ημικρανία… Βλέπεις, τα συγγενή παραπροϊόντα της αλκοολικής ζύμωσης (congeners) σε κόκκινο κρασί, τεκίλα ή brandy επιφέρουν πιο έντονο και με μεγαλύτερη διάρκεια hangover.

Τι κι αν έπεσες νωρίς, αναλογικά, να κοιμηθείς; Τον χειρότερο ύπνο τον κάνεις μετά από το ποτό. Όλη τη νύχτα ανήσυχος, με περίεργα όνειρα, για να ξυπνήσεις τελικά πάλι πολύ νωρίς.

«Τι πήγε στραβά, αφού εγώ το αντέχω το ποτό», αναρωτιέσαι.

Μήπως γιατί δεν έφαγες κάτι πριν; Το ότι έφυγες για ποτά, κατευθείαν από τη δουλειά, σίγουρα δεν βοήθησε. Το αλκοόλ δεν είναι υποκατάστατο γεύματος. Αντίθετα, πρέπει να υπάρχει πάντα φαγητό στο στομάχι πριν πιείς, για να καθυστερήσει το ρυθμό απορρόφησης του αλκοόλ προς την κυκλοφορία του αίματος και τον εγκέφαλο. Αν μάλιστα αυτό που έφαγες πριν, έχει λίπος και αλάτι, θα δώσεις στον οργανισμό σου χρόνο να επεξεργαστεί πιο εύκολα το αλκοόλ. Το αλάτι θα αναπληρώσει τους ηλεκτρολύτες που θα χαθούν (σ.σ. ούρηση, εμετός), ενώ π.χ. το κρέας, που περιέχει βιταμίνη B6, μειώσει την ένταση των παρενεργειών του αλκοόλ.

bar-craftbeer

Μήπως γιατί δεν ήπιες νερό ή άλλο μη αλκοολούχο ποτό, ενδιάμεσα; Hangover σημαίνει αφυδάτωση, οπότε για να το προλάβεις η αποστολή σου είναι να μείνεις σωστά ενυδατωμένος. Εξάλλου, το αλκοόλ δρα σαν διουρητικό, αποβάλλοντας νερό και ηλεκτρολύτες από το σώμα μας, ενώ αυξάνει τη δίψα για να σε αναγκάσει να πιεις και άλλο. Τα αθλητικά ενεργειακά ποτά, που περιέχουν νερό, δεξτρόζη και ηλεκτρολύτες, είναι μια καλή λύση, ακόμα και πριν πέσεις για ύπνο.

Ευτυχώς πάλι, που δεν σε άφησαν να οδηγήσεις, αν και γκρίνιαζες ότι είσαι μια χαρά. Στην πραγματικότητα, η επίδραση του αλκοόλ στον εγκέφαλο (προσδιοριζόμενη με ηλεκτροεγκεφαλογράφημα) διαρκεί 16 ώρες μετά την απομάκρυνσή του από το σώμα! Το οποίο σημαίνει ότι τα αντανακλαστικά σου θα επανέλθουν στο φυσιολογικό, το επόμενο απόγευμα!

«Ό,τι κι αν είναι, θα φτιάξει με ένα δυνατό καφέ», σκέφτεσαι και πας κατευθείαν στην κουζίνα. Έλα όμως που ο καφές έχει εξίσου διουρητική δράση, οπότε θα επιδεινώσει τα συμπτώματα! Ειδικά αν το βράδυ σου κατέληξε με εμετό, αυτό που χρειάζεσαι είναι ένα ενεργειακό αθλητικό πότο, πρώτα απ’ όλα.

«Κι αν πιω μια μπύρα για… πρωινό; Αφού την προηγούμενη φορά είχε αποτέλεσμα», αναρωτιέσαι κοιτάζοντας πονηρά το ψυγείο. Δυστυχώς το μόνο που μπορεί να κάνει το αλκοόλ σε αυτή την περίπτωση είναι να αναβάλλει τα συμπτώματα για αργότερα, μέσα στη μέρα. Βλέπεις, τα συμπτώματα που βιώνεις τώρα προκαλούνται από την απουσία αλκοόλ στο αίμα. Αν πάλι το πρωί δεν μπορείς να λειτουργήσεις χωρίς τη μπύρα σου, καλύτερα να μιλήσεις σε ένα γιατρό…

Και όχι, μην πάρεις παρακεταμόλη για τον πονοκέφαλο και τη ζάλη, αφού προκαλεί επιβράδυνση του μεταβολισμού του αλκοόλ στο ήπαρ. Ίσως είναι προτιμότερη η ιβουπροφαίνη ή η ασπιρίνη, που μπορεί να μειώσουν και τη φλεγμονή που σχετίζεται με το hangover.

Ούτε τα γιατροσόφια της γιαγιάς φαίνεται να έχουν αποτέλεσμα, τουλάχιστον βιβλιογραφικά. Εκτός ίσως, από το κόκκινο ginseng και το εκχύλισμα φραγκόσυκου.

Όπως και να ‘χει, τίποτα δεν είναι πιο αποτελεσματικό για να αποφύγεις το hangover και να μην ορκίζεσαι το επόμενο πρωί ότι «δεν θα ξαναπιώ τόσο», απ’ το να πιεις αλκοόλ με σύνεση και μέτρο…

 

References

Lee MH, Kwak JH, Jeon G, Lee JW, Seo JH, Lee HS, Lee JH. Red ginseng relieves the effects of alcohol consumption and hangover symptoms in healthy men: a randomized crossover study. Food Funct. 2014 Mar;5(3):528-34

Min JA, Lee K, Ki DJ.The application of minerals in managing alcohol hangover: a preliminary review. Curr Drug Abuse Rev. 2010 Jun;3(2):110-5.

Penning R, van Nuland M, Fliervoet LA, Olivier B, Verster JC. The pathology of alcohol hangover. Curr Drug Abuse Rev. 2010 Jun; 3(2):68-75.

Pittler MH, Verster JC, Ernst E. Interventions for preventing or treating alcohol hangover: systematic review of randomised controlled trials. BMJ. 2005 Dec 24;331(7531):1515-8.

Rohsenow DJ, Howland J, Alvarez L, Nelson K, Langlois B, Verster JC, Sherrard H, Arnedt JT. Effects of caffeinated vs. non-caffeinated alcoholic beverage on next-day hangover incidence and severity, perceived sleep quality, and alertness. Addict Behav. 2014 Jan;39(1):329-32. doi: 10.1016/j.addbeh.2013.09.008. Epub 2013 Sep 13.

Verster JC. The alcohol hangover–a puzzling phenomenon. Alcohol Alcohol. 2008 Mar-Apr;43(2):124-6.

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,