Πρέπει τα παιδιά να παίρνουν συμπληρώματα βιταμινών;

«Το βλέπω εγώ το παιδί… έχει χάσει το χρώμα του, τη ζωντάνια του, δεν ήταν έτσι»!

«Έχει, βλέπεις, και πολύ διάβασμα για το σχολείο. Κουράζεται το καημένο.»

«Ανησυχώ μήπως δεν τρώει σωστά. Λείπω και εγώ πόσες ώρες από το σπίτι και δεν ξέρω τελικά τι τρώει».

«Μήπως να του πάρω πολυβιταμίνες για να στυλωθεί»; 

Τα παιδιά που καταναλώνουν μια ισορροπημένη διατροφή, άρα θεωρητικά παίρνουν όλες τις βιταμίνες και τα μέταλλα που χρειάζονται από τα τρόφιμα, συνήθως δεν χρειάζονται απαραίτητα κάποιο συμπλήρωμα. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως είναι κακό, αν ακολουθηθούν οι κατάλληλες οδηγίες.

Κάποια τρόφιμα εμπλουτίζονται κιόλας…

Βέβαια, μερικές από τις τροφές που ήδη τρώει το παιδί σας έχουν εμπλουτισθεί με συμπληρωματικές βιταμίνες και μέταλλα. Το γάλα έχει επιπλέον βιταμίνη D, σε πολλά δημητριακά πρωινού έχουν προστεθεί βιταμίνες και ανόργανα συστατικά, το τυποποιημένο ψωμί έχει επιπλέον σίδηρο και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ενώ στο χυμό πορτοκαλιού πρόσφατα προσέθεσαν ασβέστιο.

Τι γίνεται όμως με τα «μίζερα στο φαγητό» παιδιά;

Τα παιδιά που είναι πολύ επιλεκτικά στο φαγητό, μπορεί να εμφανίσουν κάποια έλλειψη  θρεπτικού συστατικού. Ειδικά, αν αποφεύγουν σημαντικά τρόφιμα, όπως π.χ. το μοσχάρι, το αυγό, το γάλα ή το γιαούρτι, το ψάρι κ.α. Σε αυτές τις περιπτώσεις, πρέπει οπωσδήποτε να αξιολογηθεί η διατροφική πρόσληψη και συμπεριφορά του παιδιού, από κλινικό διαιτολόγο ή/και παιδίατρο, προτού του δώσετε οτιδήποτε.

Ο ήλιος θρέφει τα παιδιά…

Έρευνες δείχνουν ότι πολλά παιδιά δεν προσλαμβάνουν επαρκή ποσότητα βιταμίνης D από τα τρόφιμα. Βέβαια, σε μια μεσογειακή χώρα όπως η δική μας, η έκθεση στο φως του ήλιου καλύπτει μέρος από αυτό το έλλειμμα (σ.σ. αν δεν είναι βέβαια κλεισμένα τα παιδιά σε ένα διαμέρισμα). Σε κάθε περίπτωση, μιλήστε με τον παιδίατρο ή τον κλινικό διαιτολόγο σας, πριν δώσετε στο παιδί συμπλήρωμα βιταμίνης D.

Ακολουθήστε οπωσδήποτε τις οδηγίες

Σε γενικές γραμμές, τα παιδικά συμπληρώματα διατροφής είναι ασφαλή, αλλά φροντίστε να ακολουθήσετε τις οδηγίες που αναγράφονται στην ετικέτα. Αποφύγετε τα συμπληρώματα σε μεγάλες δόσεις (όπως λέγονται μέγα-δόσεις), για οτιδήποτε. Ορισμένες βιταμίνες όπως ο σίδηρος, οι βιταμίνες Α και D, μπορεί να γίνουν τοξικές, όταν λαμβάνονται σε μεγαλύτερη ποσότητα.

Οι βιταμίνες βρίσκονται στο μανάβη, όχι στο… χαπάκι

Μην βασίζεστε όμως στα συμπληρώματα διατροφής ως υποκατάστατο, για την κατανάλωση υγιεινών τροφίμων. Συνεχίστε να ενθαρρύνετε το παιδί σας να καταναλώσει μια ισορροπημένη διατροφή, συμπεριλαμβανομένων πολλών φρέσκων φρούτων και λαχανικών, δημητριακών ολικής αλέσεως, γαλακτοκομικών προϊόντων (ή άλλων πηγών ασβεστίου) και λιπαρών υλών όπως το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι.

Πρέπει να υπάρχει πάντα ανάλυση σύστασης!

Ειδικά τέλος, όσον αφορά τα διαιτητικά παρασκευάσματα που δεν είναι τυποποιημένα – δηλαδή δεν συνοδεύονται από ανάλυση σύστασης – και η ποιότητά τους δεν είναι εγγυημένη, πρέπει να χρήζουν μεγάλης προσοχής, όταν μιλάμε για παιδιά. Κοιτάξτε την ετικέτα τους και ζητήστε οπωσδήποτε εγγυήσεις για την ασφάλεια τους.

 


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References:

American Academy of Pediatrics. Where We Stand: Vitamins. Accessed June 10, 2010. http://www.healthychildren.org/English/healthy-living/nutrition/pages/Where-We-Stand-Vitamins.aspx.

Blendon RJ, Des Roches CM, Benson JM, et al. Americans’ Views on the Use and Regulation of Dietary Supplements. Arch Intern Med. 2001; 161(6):805-810. doi:10.1001/archinte.161.6.805

NIH Office of Dietary Supplements. Dietary Supplements: Background Information. Accessed June 10, 2010. http://ods.od.nih.gov/factsheets/dietarysupplements.asp.

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook44Share on Google+0Share on LinkedIn1Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , , ,