«Φάε φαγητό για να βρεις την… υγειά σου, όχι ξεροκόμματα»!

Αν το φαγητό σου είναι νόστιμο, θα σε παχύνει;

Αναρωτιέσαι γιατί δεν μπορείς να βγάλεις άκρη με το φαγητό σου; Γιατί σου φαίνονται δελεαστικά μόνο τα γλυκά, οι πίτσες και τα burgers;

Στα άκρα, επειδή τρως… άνοστα!

Αν παρακολουθήσεις προσεκτικά τον εαυτό σου μεσ’ τη βδομάδα θα δεις ότι τελικά δεν τρως πραγματικό φαγητό! Καταλήγεις για διάφορους λόγους να τρέφεσαι στο πόδι με σάντουιτς, σουβλάκια ή κάτι πρόχειρο γιατί δεν προλαβαίνεις ή απλά βαριέσαι…

Μη ξεγελιέσαι όμως, το φαγητό θα πάρει την εκδίκησή του, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Το σώμα σου θα σε αναγκάσει αργά ή γρήγορα να στραφείς σε πολύ έντονες γεύσεις, σε τρόφιμα δηλαδή πλούσια σε λίπος, αλάτι ή ζάχαρη!

Νόστιμο, άρα παχυντικό;

Παρά την κοινή εντύπωση ότι το νόστιμο φαγητό είναι ανθυγιεινό και αυξάνει το βάρος, πρόσφατη μελέτη από το Monell Center υποστηρίζει πως η γεύση που προτιμάμε δεν οδηγεί από μόνη της σε αύξηση βάρους και παχυσαρκία (1). Αν και οι περισσότεροι πιστεύουν πως το εύγευστο φαγητό προκαλεί σημαντική αύξηση βάρους ή παχυσαρκία, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. «Η ωραία γεύση καθορίζει το τι θα φάμε, αλλά όχι το πόσο θα φάμε μακροπρόθεσμα», σύμφωνα με τους ερευνητές.

Έτσι προέκυψε ο μύθος…

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι μέχρι τώρα, σε αντίστοιχη εργαστηριακή προσομοίωση με τρωκτικά ζώα, η έκθεση σε διάφορα νόστιμα τρόφιμα (π.χ. μπισκότα σοκολάτα, πατατάκια, ζαχαρούχο γάλα κ.α.) οδηγεί σε άπληστη υπερκατανάλωση τροφής και τελικά σημαντική αύξηση βάρους (2-4). Αυτού του τύπου οι μελέτες τροφοδότησαν και τη θεωρία ότι το νόστιμο φαγητό προκαλεί υπερφαγία και εξασφαλίζει αύξηση βάρους. Ωστόσο, επειδή καμιά μελέτη δεν διαχώρισε την ωραία αισθητηριακά γεύση από το υψηλό περιεχόμενο των τροφίμων αυτών σε ζάχαρη και λίπος, ήταν αδύνατον να ξέρουμε αν είναι η γεύση – από μόνη της – που προκαλεί την υπερφαγία.

Το πείραμα προς απόδειξη της δύναμης που έχει η γεύση, από μόνη της

Φάση πρώτη

Για να εξετάσουν λοιπόν τη δύναμη της γεύσης καθ’ αυτής, οι Tordoff et al. (1) έδωσαν σε ποντίκια δυο κούπες φαγητό σε δυο παραλλαγές: (α) μια με τυπική τροφή και μια με τροφή ανακατεμένη με το γλυκαντικό σουκραλόζη για την πρώτη ομάδα και (β) μια με τυπική τροφή και μια με τροφή ανακατεμένη με ορυκτέλαιο (σ.σ. mineral oil), που επίσης δεν έχει θερμίδες. Και οι δυο ομάδες αγνόησαν την τυπική τροφή και κατανάλωσαν αυτή που είχε σουκραλόζη ή λάδι, επιβεβαιώνοντας ότι αυτές οι  μη θερμιδογόνες επιλογές είναι όντως ελκυστικές.

Φάση δεύτερη

Σε διαφορετικό group ποντικών, που χώρισαν σε 3 ομάδες έδωσαν για 6 εβδομάδες: (α) τυπική τροφή, (β) τροφή με σουκραλόζη και (γ) τροφή με ορυκτέλαιο. Στο τέλος αυτής της περιόδου, οι ομάδες που κατανάλωσαν τροφή με σουκραλόζη ή ορυκτέλαιο δεν πήραν κιλά, σε σχέση την πρώτη ομάδα. Μετά από ακόμα 6 εβδομάδες, τα ποντίκια επέδειξαν υψηλή προτίμηση στην πιο γευστική τροφή.

Φάση τρίτη

Σε άλλο πείραμα, οι ερευνητές έδωσαν σε ποντίκια διατροφή υψηλού λίπους, που είναι γνωστό ότι τα κάνει παχύσαρκα. Τα ποντίκια που κατανάλωσαν αυτού του τύπου τη λιπαρή δίαιτα εμπλουτισμένη με σουκραλόζη δεν πήραν περισσότερο βάρος, σε σχέση με όσα έφαγαν τη απλή της εκδοχή. Με άλλα λόγια, η περαιτέρω ενίσχυση της γεύσης δεν οδήγησε σε υπερφαγία.

Τι θα μείνει, αν κόψεις τα πάντα;

Αν κόψεις το ψωμί, τα ζυμαρικά, το φαγητό της μανούλας, τα λαχταριστά φαγητά του ταψιού, τι θα σου μείνει να φας; Κρέατα, σαλάτες και κάνα φρούτο ή γιαούρτι – αν δεν τα έχεις σιχαθεί και αυτά ακόμα; Και πως θα γλιτώσεις τα ξεσπάσματα και την επίθεση στο φούρνο ή το ζαχαροπλαστείο; Με προσευχή και πείσμα; Μέχρι πότε;

Αν λοιπόν θέλεις να βρεις την υγειά σου, πρέπει να μάθεις να κάνεις το φαγητό σου πλήρες, νόστιμο, έντονο σε εικόνα και οσμή. Για να δώσει σε σώμα και νου, ενέργεια, δύναμη και επάρκεια σε θρεπτικά υλικά.

«Εδώ είναι Βαλκάνια»…

Άσε τα πειράματα λοιπόν και αξιοποίησε την καλύτερη κουζίνα του πλανήτη, την ελληνική! Μάθε πως πρέπει να προσαρμόσεις στα μέτρα σου το budget (σ.σ. ενέργειας και λίπους ανά ημέρα), ώστε να τρως φαγητό… μανούλας, όχι ξεροκόμματα κρέατα με σαλάτα κάθε μέρα.

Μην “τσιμπάς» λοιπόν με το κάθε αμερικάνικο ευφυολόγημα για τη διατροφή, αυτοί δεν ξέρουν να τρώνε, δεν μαγειρεύουν καν! Εσύ όμως που έχεις μεγαλώσει με φαγητό μανούλας, τι λόγο έχεις να το απαρνηθείς;


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge  ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References

  1. Tordoff MG, Pearson JA, Ellis HT, and RL Poole. Does eating good-tasting food influence body weight? Physiology & Behavior, 2016; DOI: 10.1016/j.physbeh.2016.12.013
  2. Naim M, Brand JG, Christensen CM, Kare MR, and S Van Buren. Preference of rats for food flavors and texture in nutritionally controlled semi-purified diets. Physiol Behav 1986; 37:15-21
  3. Naim M, Brand JG, Kare MR, and RG Carpenter. Energy intake, weight gain and fat deposition in rats fed flavored, nutritionally controlled diets in a multichoice («cafeteria») design. J Nutr 1985; 115:1447-1458
  4. Ramirez I. Stimulation of energy intake and growth by saccharin in rats. J Nutr 1990; 120:123-133.

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook100Share on Google+1Share on LinkedIn1Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , , , ,