Διαβήτης και καύσωνας: συμβουλές για ασφαλή αντιμετώπιση

Αν δυσφορείς υπερβολικά από την πολύ ζέστη, είσαι σίγουρος ότι φταίει μόνο η υψηλή θερμοκρασία; Σε περίπτωση που έχεις σακχαρώδη διαβήτη, θα μπορούσε κάτι τέτοιο να σημαίνει υπεργλυκαιμία!

 «Κολλάει» το air-condition…

Όσο παράξενο κι αν ακούγεται, τα άτομα με  σακχαρώδη διαβήτη, τόσο τύπου 1 όσο και τύπου 2, αισθάνονται περισσότερο τη ζέστη σε σχέση τους υπόλοιπους. Κι αυτό επειδή κάποιες επιπλοκές του διαβήτη, όπως οι βλάβες σε αγγεία και νεύρα, μπορεί να επηρεάσουν τους ιδρωτοποιούς αδένες, ώστε να μην μπορείς να «ψυχράνεις» το σώμα σου αποτελεσματικά. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε θερμική εξάντληση (heat exhaustion) και θερμικό σοκ (heat stroke), που χρήζουν ιατρική φροντίδα.

Εξάντληση ή υπογλυκαιμία;

Βέβαια, τα συμπτώματα της θερμικής εξάντλησης είναι παρόμοια της υπογλυκαιμίας (σ.σ. χαμηλή συγκέντρωση γλυκόζης αίματος): ζάλη, τάση για λιποθυμία, σύγχυση και σε κάποιους υπερβολική εφίδρωση. Για το λόγο αυτό, μπορεί να θεωρήσεις ότι είναι η ζέστη που σε κάνει να νιώθεις έτσι, ενώ μπορεί η γλυκόζη στο αίμα να έχει πέσει πολύ χαμηλά.

 

Πιες (πολύ) νερό!

Παράλληλα, όσοι έχουν διαβήτη αφυδατώνονται και πιο γρήγορα. Αν δεν πίνουν αρκετά υγρά η γλυκόζη στο αίμα ανεβαίνει και η υπεργλυκαιμία αυτή με τη σειρά της προκαλεί αύξηση διούρησης, επιταχύνοντας την αφυδάτωση. Αν παίρνεις ωστόσο και διουρητικά, ο κίνδυνος αφυδάτωσης είναι μεγαλύτερος. Επιπλέον, οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να μεταβάλλουν το πώς χρησιμοποιεί το σώμα την ινσουλίνη. Γι’ αυτό πρέπει να ελέγχεις το σάκχαρό σου πιο συχνά και να προσαρμόζεις τη δόση της ινσουλίνης (αν έχεις τύπου 1 διαβήτη) και το φαγητό/ ποτό σου ανάλογα.

Είναι ο συνδυασμός της ζέστης με την υγρασία!    

Ακόμα κι αν δεν σου φαίνεται ότι έχει πολύ ζέστη έξω, ο συνδυασμός ζέστης και υγρασίας είναι εξίσου επικίνδυνος. Θα πρέπει να είσαι προσεκτικός όταν η θερμοκρασία ξεπερνά τους 27 °C υπό σκιά, με τουλάχιστον 40% υγρασία. Να θυμάσαι βέβαια ότι στον ήλιο η θερμοκρασία μπορεί να είναι περίπου 9 βαθμούς μεγαλύτερη, οπότε μείνε στη σκιά.

Μιας και η άσκηση είναι σημαντική για τη διαχείριση του διαβήτη, εκμεταλλεύσου την (πολύ) πρωινή δροσούλα ή το βραδάκι για να βγεις μια βόλτα. Εναλλακτικά, χρειάζεσαι μια καλά κλιματιζόμενη αίθουσα για να ασκηθείς λιγάκι.

Κι όμως πολλοί δεν γνωρίζουν πως είναι πολύ ευαίσθητοι στη ζέστη…

Πρόσφατη μελέτη από τους Nassar et al., αποκάλυψε ότι αν και το 72% των εξεταζόμενων ασθενών με διαβήτη γνώριζαν την επίδραση της ζέστης στην ινσουλίνη, μόνο το 40% ζήτησε πληροφορίες για την από του στόματος αγωγή υπό καύσωνα και 41% για τις μετρήσεις σακχάρου. Εν τω μεταξύ, ένα 37% των συμμετεχόντων δήλωσαν πως δεν φανταζόντουσαν ότι πρέπει να μεταφέρουν την αγωγή τους σε ισοθερμικό δοχείο!

Πάρε λοιπόν τα μέτρα σου

  1. Πιες αρκετό νερό, ακόμα κι αν δεν διψάς, ώστε να μην αφυδατωθείς. Τα υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα προκαλούν πιο έντονη διούρηση, που αυξάνει την απώλεια υγρών. Πρέπει να προσέχει περισσότερο αν παίρνεις αναστολείς συμμεταφορέα νατρίου-γλυκόζης (αναστολείς SGLT2) ως αντιδιαβητική αγωγή, που αυξάνουν την απέκκριση γλυκόζης στα ούρα.
  2. Απέφυγε το αλκοόλ και τα καφεϊνούχα ροφήματα, καθώς προκαλούν απώλεια ύδατος.
  3. Έλεγξε το σάκχαρο πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από κάποια σωματική δραστηριότητα. Μπορεί να χρειαστεί να τροποποιήσεις τη δόση της ινσουλίνης, ίσως με τη συμβουλή του ιατρού σου. Το ζεστό δέρμα απορροφά γρηγορότερα την ινσουλίνη, σε αντίθεση με το αφυδατωμένο.
  4. Φόρεσε φαρδιά, ελαφρά ρούχα σε απαλούς χρωματισμούς.
  5. Φόρεσε γυαλιά ηλίου και καπέλο οπωσδήποτε, όταν είσαι εκτός σπιτιού ή εργασίας. Ένα πιθανό έγκαυμα μπορεί να αυξήσει σημαντικά το σάκχαρο του αίματος.
  6. Μην περπατάς ξυπόλητος, είτε σε πισίνα ή στην άμμο. Τα καλοκαιρινά υποδήματα όπως τα σανδάλια, οι σαγιονάρες ή το να περπατάς ξυπόλητος εκθέτουν το πόδι σε κίνδυνο εγκαύματος από το καυτό έδαφος. Φόρα παπούτσια για να είσαι ασφαλής και τσέκαρε καθημερινά την κατάσταση των ποδιών σου.
  7. Χρησιμοποίησε air condition για να δροσίσεις το περιβάλλον σου. Δεν αρκεί ο ανεμιστήρας όταν η θερμοκρασία είναι μεγαλύτερη από 35 βαθμούς.
  8. Διατήρησε τα φάρμακα και τον εξοπλισμό τους μακριά από τη ζέστη. Αν πρέπει να μετακινηθείς, βάλε’ τα σε ισοθερμικό δοχείο.
  9. Κάλεσε τον ιατρό σου, αν νιώθεις άσχημα από τη ζέστη.
  10. Έχε ένα σχέδιο, σε περίπτωση που νιώθεις ότι δεν έχεις δυνάμεις. Φτιάξε για το λόγο αυτό, ένα τσαντάκι με τα απαραίτητα για την πιθανότητα υπέρ- ή υπογλυκαιμίας.

Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge  ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References

CDC Features: Diseases & Conditions. Managing Diabetes in the heat: how to keep your cool, during the hottest time of the year. Available at: https://www.cdc.gov/features/diabetesheattravel/index.html

Nassar AA, Childs RD, Boyle ME, Jameson KA, Fowke M, Waters KR, Hovan MJ, and CB Cook. Diabetes in the Desert: What Do Patients Know about the Heat? J Diabetes Sci Technol. 2010 Sep; 4(5): 1156–1163.

Padmalayam I. The heat shock response: its role in pathogenesis of type 2 diabetes and its complications, and implications for therapeutic intervention. Discov Med. 2014 Jul-Aug; 18(97):29-39. Review.

Urban MJ, Dobrowsky RT, Blagg BS. Heat shock response and insulin-associated neurodegeneration. Trends Pharmacol Sci. 2012 Mar; 33(3):129-37. Review.

Westphal SA, Childs RD, Seifert KM, Boyle ME, Fowke M, Iñiguez P, Cook CB. Managing diabetes in the heat: potential issues and concerns. Endocr Pract. 2010 May-Jun; 16(3):506-11. Review.

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook122Share on Google+1Share on LinkedIn1Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , ,